Vi kommer att fotografera ett julmotiv som ni själva skapar.
Ta med din favoritjuldekoration el. dyl för en unik bild.
Ni får givetvis låna de dekorationer som jag har här för er bild.
Av det ni fotograferat så ska ni sedan skapa ett fint julkort.
På torsdag den 13 december får ni sedan ett fotograferingsuppdrag:
"Lucia live"
Utmaningen är blixt, mörker & timing.
Som kopensation för det blir ni lediga fredagmorgon den 14 dec.
Vi ses
Åsa
tisdag 11 december 2012
måndag 3 december 2012
Hej alla FB elever.
Onsdag den 28 nov så skapades det impressionistiska tavlor med konsthändelsepenseln.
Fredag den 30 nov så prövade vi på mönsterstämpeln samt att skapa egna mönster och att göra ett nytt mönster av det.
Onsdag den 5 december är LEKTIONEN INSTÄLLD pg av SACO mässan, Jag tvekade lite angående det i fredags men nu vet jag att alla lektioner är inställda för åk 3 eleverna from 12.00.
Så ni som behöver er bok inför provet "LJUSET" på fredag den 7 dec hämta den på tisdag mellan 11.00-12.15 eller onsdag from 10.00-13.00. Skicka ett mail om ni har annat önskemål eller frågor :
asa.ahlstrom@pub.malmo.se
Nästa vecka kommer vi att jobba med julkort och ni får göra era tidigare kreationer /uppgifter klara om det behövs mer tid.
Slutligen lite" tema frost" och Lucia på slutet.
Njut av snön.........
Åsa
Onsdag den 28 nov så skapades det impressionistiska tavlor med konsthändelsepenseln.
Fredag den 30 nov så prövade vi på mönsterstämpeln samt att skapa egna mönster och att göra ett nytt mönster av det.
Onsdag den 5 december är LEKTIONEN INSTÄLLD pg av SACO mässan, Jag tvekade lite angående det i fredags men nu vet jag att alla lektioner är inställda för åk 3 eleverna from 12.00.
Så ni som behöver er bok inför provet "LJUSET" på fredag den 7 dec hämta den på tisdag mellan 11.00-12.15 eller onsdag from 10.00-13.00. Skicka ett mail om ni har annat önskemål eller frågor :
asa.ahlstrom@pub.malmo.se
Nästa vecka kommer vi att jobba med julkort och ni får göra era tidigare kreationer /uppgifter klara om det behövs mer tid.
Slutligen lite" tema frost" och Lucia på slutet.
Njut av snön.........
Åsa
onsdag 21 november 2012
Ingen lektion fredag den 23 november
Alltså ingen lektion fotografisk bild FREDAG den 23 NOVEMBER pga ett annat prov för de flesta eleverna i vår grupp.
Idag lärde vi oss att "klistra in i" bilder med trollstav och lasso.
Vi ses igen onsdagen den 28 november.Då ska vi skapa en impressionistisk tavla.
Åsa.
Idag lärde vi oss att "klistra in i" bilder med trollstav och lasso.
Vi ses igen onsdagen den 28 november.Då ska vi skapa en impressionistisk tavla.
Åsa.
torsdag 15 november 2012
Fredag den 16 november
I morgon fredag ska vi äntligen göra våra "ludd"porträtt.
Ni som har missat fotograferingar som tema "höst eller vatten" eller annat, gör också det.
När jag har tittat på era bilder finner jag mycket kreativitet, härligt att se. Det finns också en hel del onödiga fel som suddiga eller felvända bilder. Det kan också kännas lätt att vilja ta med många bilder för att vilja kompensera eventuella fel men vänj er redan nu att direkt välja ut det bästa av era fotograferinger. "Less is more".
Det finns också tid till att göra annat som du missat färdigt.
Vi ses
Åsa
Ni som har missat fotograferingar som tema "höst eller vatten" eller annat, gör också det.
När jag har tittat på era bilder finner jag mycket kreativitet, härligt att se. Det finns också en hel del onödiga fel som suddiga eller felvända bilder. Det kan också kännas lätt att vilja ta med många bilder för att vilja kompensera eventuella fel men vänj er redan nu att direkt välja ut det bästa av era fotograferinger. "Less is more".
Det finns också tid till att göra annat som du missat färdigt.
Vi ses
Åsa
torsdag 8 november 2012
Fredag den 16 november
Vi fortsätter med att jobba med detaljer som röda ögon som kan fixas på olika sätt.
Har man missat att fotografera någon uppgift så kan man göra det eftråt.
Om allt går väl så fortsätter vi med "luddporträtt."Vi använder oss av bla pipetten då.
Det finns några som fortfarande inte tagit boken till skolan, så gör det ni som glömt att göra det.
vi ses !
Åsa
Har man missat att fotografera någon uppgift så kan man göra det eftråt.
Om allt går väl så fortsätter vi med "luddporträtt."Vi använder oss av bla pipetten då.
Det finns några som fortfarande inte tagit boken till skolan, så gör det ni som glömt att göra det.
vi ses !
Åsa
torsdag 25 oktober 2012
Fredag den 26 oktober
Onsdagen och fredagens uppgift är:
Fotografera din årstidsbild och nu är det höst som gäller.
2 st Halloween kort med olika verktyg.
Glöm inte att först ställa in rätt storlek;
Bild, storlek på bild
Fotografera pumpan kreativt och:
1) Markera med trollstaven
Bild,Ställ in, Nyans,Kontrast
Markering omvänd, färga bakgrunden liknande
Avmarkera och avsluta med valfri text "T" som passar till din bild.
2)Markera med trollstav snabbval
Färga med färgpyts, välj färg i förgrundsväxlaren, klicka på rutan för önskad nyans, OK
Markering omvänd, färga bakgrunden som du önskar.
Avmarkera och avsluta med valfri text.
Vi ses,
Åsa
Fotografera din årstidsbild och nu är det höst som gäller.
2 st Halloween kort med olika verktyg.
Glöm inte att först ställa in rätt storlek;
Bild, storlek på bild
Fotografera pumpan kreativt och:
1) Markera med trollstaven
Bild,Ställ in, Nyans,Kontrast
Markering omvänd, färga bakgrunden liknande
Avmarkera och avsluta med valfri text "T" som passar till din bild.
2)Markera med trollstav snabbval
Färga med färgpyts, välj färg i förgrundsväxlaren, klicka på rutan för önskad nyans, OK
Markering omvänd, färga bakgrunden som du önskar.
Avmarkera och avsluta med valfri text.
Vi ses,
Åsa
fredag 12 oktober 2012
Fredagens lektion...
Fredag den 12 oktober så gick vi genom trollstavens fuktioner samt nyans och kontrast .
Uppgiften var att skapa en färgmässigt "galen blomma" av en normal blomma som du fotograferat.
Vi gick igenom de sista sidorna i boken av kap 1 sid 23-26.
Fredag den 19 så är det prov på kap 1.
Uppgiften var att skapa en färgmässigt "galen blomma" av en normal blomma som du fotograferat.
Vi gick igenom de sista sidorna i boken av kap 1 sid 23-26.
Fredag den 19 så är det prov på kap 1.
torsdag 11 oktober 2012
onsdag den 10 oktober
Dagens lektion innehöll:
sätta in fotouppgifterna "Rörelse" och "Tema höst" i mappar.
Beskärningsuppgift och spara i mapp "före och efter beskärningen"
Fotoshop "storlek på bild"
sätta in fotouppgifterna "Rörelse" och "Tema höst" i mappar.
Beskärningsuppgift och spara i mapp "före och efter beskärningen"
Fotoshop "storlek på bild"
tisdag 2 oktober 2012
Onsdag den 3 oktober
Alla hittills fotograferade bilduppgifter ska nu föras över på ett personligt USB- minne.
Vi tittar på exempelbilder med rörelse och hösttema inför fredagens kommande fotograferingsuppgift.
Om det är soligt kan vi dessutom idag;onsdag, fotografera släpljus; läs om du glömt :sid 65.
Fredag den 5 oktober så fotograferar ni på egen hand dvs ingen lektion på skolan. Viktigt att inte gömma att låna hem kameran om det behövs, givetvis att ta tillbaka den till onsdagens lektion ( den 10 oktober) annars räknas det som om man inte kan deltaga på lektionen.
Vi ses, förhoppningsvis är det solsken.
mvh Åsa
Vi tittar på exempelbilder med rörelse och hösttema inför fredagens kommande fotograferingsuppgift.
Om det är soligt kan vi dessutom idag;onsdag, fotografera släpljus; läs om du glömt :sid 65.
Fredag den 5 oktober så fotograferar ni på egen hand dvs ingen lektion på skolan. Viktigt att inte gömma att låna hem kameran om det behövs, givetvis att ta tillbaka den till onsdagens lektion ( den 10 oktober) annars räknas det som om man inte kan deltaga på lektionen.
Vi ses, förhoppningsvis är det solsken.
mvh Åsa
måndag 1 oktober 2012
Tidigare uppgifter
Fotograferingsuppgift : Tema vatten.
Vi lånade även våra böcker ordentligt på läromedelscentralen.
Vi lånade även våra böcker ordentligt på läromedelscentralen.
tisdag 25 september 2012
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)