onsdag 12 juni 2013

Önskebilden.....

.........finns nu att hämta hos mig under dagen. ( för er som hade lagt in den)
Hör av er så jag vet om ni inte kan komma så hittar vi en lösning på det.

Till er alla önskar jag  en härlig  sommar med många fina fotografier.

Studentkram till er alla.

Åsa.

tisdag 28 maj 2013

Onsdag den 29 maj extralektion...........

Hej alla fotografer!
Ni som kan komma är välkomna på onsdag för att göra klart och lämna in reportage,restuppgifter samt återlämna boken & kameran.
Det saknas fortfarande en hel del "Lag och Etik" uppgifter.

SISTA lektionen går av stapeln nu på fredag 08.10 så missa inte den!
Ni som är Borgar elever MÅSTE verkligen ha gjort allting klart då jag måste sätta era betyg samma dag 12.00.

Undrar ni om hur ni ligger till maila eller kom i morgon onsdag.

Vi ses 1

Åsa

torsdag 23 maj 2013

Fredag den 24 maj

Vi jobbar med det kapitlet om FÄRG och svarar på frågor istället för ett prov, viktigt att göra det.

Vi lämnar sedan tillbaka böckerna och kamerorna om ni är klara,lägger in reportaget samt färdigställer uppgifter eller bilder som inte är klara.

Det finns chans att komma onsdag den 29 för den som vill ha mer tid.
Fredag den 31 maj är sista lektionstillfället.

Vi ses !

Åsa

tisdag 21 maj 2013

Den 22 maj

Vi jobbar med repotagen och andra uppgifter som behöver färdigställas.
Boken och kameran ska vara med.

vi ses
Åsa

torsdag 16 maj 2013

Fredag den 17 (heja Norge) maj

Grupp 3 ( se tidigare blogg) vi ses på fotolabbet på Petri vanlig lektionstid.

Ni andra fotograferar reportage, den sista årstidsbilden och eventuellt annat som behövs göras.
En hel del har "glömt" att lämna in uppgiften på kap 8 "Lag och Etik".
Vi ska slutligen nästa vecka jobba med kapitlet om färg så läs på det.
Jag tittar också på era uppgifter så ni kan se vad som saknas på onsdagens lektion.

Vi ses onsdag den 22 maj!

Åsa

måndag 29 april 2013

Härliga dagar framför oss hoppas jag...........Planering de sista lektionerna

Fredag den 3 maj (alltså ingen lektion i klassrummet)så jobbar ni självständigt med Kap 8 Lag och etik; sid 147-153. Ni besvara frågorna på sid 153 skicka till mig på ett Word dokument eller ta med till mig senast den 15 maj personligen.
De här frågorna är viktiga ( jag såg ett inslag på TV igår om ett nytt lagförslag om straff vid kränkande fotografering ) och är en del av kursens mål.
Var så snälla och besvara frågorna angående fotografisk bild kursutvärdering OMGÅENDE den här veckan.
Maher har fortfarande boken här i skåpet, jag lägger den på mitt skrivbord så kan du lättare hämta den här om jag inte är här.

Den 8,15 och 17 maj framkallar vi fotografier i mörkrummet på Petri.( Vanlig lektionstid) Samling i huvudentreén.De som missat fotografering med analog kamera MÅSTE göra det den här veckan (ti fm, torsdag eller fredag. Maila för överenkommelse om tid, gäller Aisha,Mohammad,Clara, Rebecka,Nina och Zarah. Dessa elever har inte heller full info om repotagefotografering så sök upp mig för att hämta häftet.
Zarah och Nina skriver prov tisd den 30april  09.30 då kan vi alla ses i musiksalen om ni har möjlighet.

Grupperna är:

8 maj:
Nellie
Hejer
Yasmin
Fatima
Hawraa
Imän
Karima
Terese

15 maj:
Åsa
Clara
Rebecka
Lisa
Henry
Athir
Mohammad
Sakar

17 maj:
Martin
Maher
Aisha
Gabriella
Zarah
Nina
Linda
Isabelle

Finns det något problem maila eller sök upp mig, jag meddelar vidare senare om de sista lektionerna.

asa.ahlstrom@pub.malmo.se
mvh Åsa

torsdag 25 april 2013

Fredag den 26 april

Vi går igenom repotage, kapitlet om färg, fotograferar med analog kamera ( så var välkammade så ni kan fotografera varandra) och svartvit film och slutar med kompositionsprovet.

Sedan så ses vi inte hela klassen på ett bra tag så missa inte lektionen !

För er som missat ett prov eller uppgift så finns den 7 eller 14 maj som omskrivningsdatum.

tisdag 23 april 2013

Onsdag den 24 april

Vi jobbar vidare med kapitlet om färg samt repeterar kompositioner.
På fredag fotograferar vi med analog kamera efter provet.

Vi ses,
Åsa

torsdag 18 april 2013

Fredag 24

Vi repeterar inför provet på kompositioner som skrivs FREDAG den 26 April ; även tid för andra uppgifter som inte är färdiga,det fungerade bäst så för alla.

Vi ses

Åsa

tisdag 16 april 2013

Onsdag den 17 april

På onsdag så tar vi itu med hög & låg horisont, grod,fågel & centralperspektiv samt punkten som retar blicken.
Provet måste FLYTTAS till ONSDAG den 24 pga att en del är bortresta på praktik fredag den 19 april.

Så ha kameran redo och boken med, som tur så har vårvärmen komit så det blir härligt att gå ut och fotografera igen.

Vi ses

Åsa

tisdag 9 april 2013

Ingen lektion v.15

Lektionen på onsdag den 10 utgår pga skolans dag, lektionen på fredag utgår pga fotoutställningen som ni besöker på egen hand på Fotografins rum, Malmö museer, senast den 14 april.
 Öppet 10-17 på vardagar.Även öppet lördag och söndag men kolla upp tiden.
Hittar du inte dit så sök på ovanstående namn.
Tyvärr så kostar utställningen med Lauren Greefield pengar  (50 kr )så titta på utställningen på bottenvåningen istället och fotografera dig själv där så jag vet att du varit där.
 Vill du ändå se på utställningen på ovanvåningen så får du bekosta den på egen hand.

Vi ses på onsdag den 17 april.

Åsa.

onsdag 3 april 2013

Onsdag den 3 april

Dagens former är :"brutna och böjda"
Kamera och bok på plats.

vi ses!
Åsa

onsdag 20 mars 2013

Onsdag den 20 Mars. Påskkort.

Vi fotograferar motiv till att göra ett påskkort. Ni ska arrangera ett fint stillében av påskkaraktär.

Vi träffas i klassrummet men fotograferar i musiksalen där vi har bättre plats.

Vi ses.

Åsa

torsdag 14 mars 2013

Fredag den 15 mars

Dagens lektion handlar om korskomposition och korsande diagonaler.
Visa er "kvinnobild" (som ni fotograferat )för alla i klassen.
Vi gör att nytt försök med filtren.

Alltså kameran och boken på plats.

Vi ses.
Åsa

onsdag 13 mars 2013

Onsdag den 13 mars

Ni ska visa er " kvinnobild" för klassen och kort berätta hur ni tänkte när ni tog den.
Det leder oss mot den erkända dokumetärfotografen Mary Ellen Mark. Vi läser en intervju med henne och tittar på hennes bilder.
Sedan om det finns tid tittar vi på filter.

vi ses
Åsa

torsdag 7 mars 2013

Fredag den 8 mars; Internationella kvinnodagen

Dagens uppgifter är:
Diagonal komposition samt
Tema:Kvinnodagen  den 8 mars, vad ser du ?

Vi tar bort skuggor mm med "skuggverktyget"

Alltså kameran och boken på plats i klassrumet.

Vi ses
Åsa

onsdag 6 mars 2013

Onsdag den 6 mars

Vi fortsätter med :
Horisontal & vertikal komposition.Fotografering och respektive inspirationsbild från nätet.
Vi tar bort skuggor och lägger till med "efterbelys och skuggverktyget".

Alltså ha boken och kameran på plats, har du ej lämnat in " Pixlar mm" så gör det.

vi ses

Åsa

torsdag 28 februari 2013

Fredag 1 mars

Balanserande och vilande triangel ska fotograferas av er samt hitta en inspirationsbild på nätet.

vi ses
Åsa

torsdag 14 februari 2013

Fredag den 15 februari

Fredag den 15 februari är lektionen inställd pga ett möte som jag måste deltaga i (tyvärr).

Onsdagens lektion bestod av kompositionerna kvadraten, liggande rektangel samt stående rektangel. Vi tittade på andras exempel samt fotograferade egna och lade in det i nya mappar.

Onsdag den 27 februari fortsätter vi med cirkelkompositionen.

Ha ett skönt lov.

vi ses Åsa

onsdag 6 februari 2013

Hemmastudier fredag den 8 februari

För er som missade onsdagens lektion, vilket var oroande många; så ska ni läsa kapitel 5 sid 90-108. För er som har boken i klassrummet så finns jag på skolan torsdag 08.10- ca 13.00 samt fredag 11.00- ca 14.30
På onsdag börjar vi jobba med kompositionerna så det är viktigt att kameran och boken är på plats i klassrummet.
Var redo att bli fotograferade själva.

Vi ses igen glada och pigga onsdag den 13 februari.

tisdag 5 februari 2013

Lektion den 6 februari

Vi fortsätter med scanning och dess bearbetning samt suddgummiuppgiften.
Vi lär oss att hantera verktyget: Skärpa/oskärpa/smeta ut i fotoshop.

På fredag läser ni kapitlet " Komposition " så ni är redo att börja fotografera efter de reglerna vecka 7.

Vi ses,

Åsa

onsdag 23 januari 2013

Onsdag den 23 januari

Idag ska ni föra in vinterbilder som fotograferades i fredags.
Ni ska också redovisa den bild/bilder ni valde från sydsvenskan fotograferna.
Det räcker med några meningar; tala om varför just den bilden tilltalar er osv.

Vi försöker också hinna med suddgummistämpel.
Ni jobbar på egen hand på fredag den 25; alltså ingen lektion i klassrummet.

Vi ses.
Åsa

onsdag 16 januari 2013

Lektion onsdag den 16 januari

Idag så visade jag bilder med "Tema snö"
Vi valde också ut en fotograf från Sydsvenska Dagbladet och valde en bild från resp.fotoarkiv och lade in den i den nyskapade mappen "Reportrar" Du redovisar kort med några meningar varför du valt just den bilden nu på onsdag den 23 januari.

Fotouppgifterna; se nedan, ska genomföras snarast innan snön försvinner.
Ni arbetar med det på fredagmorgon (alltså ingen lektion i klassrummet) eller snarast  när det passar er.
 Ni har alltså självstudier på fredag; att fotografera två saker:
"Tema snö"
"Årstidsbild Vinter"
Årstidsbilden är samma motiv som ni tidigare fotograferat " Tema Sommar" och "Tema Höst"

Jag har en hel del kameror kvar så ni som glömt att ta med er kamerorna  med så finns jag i mitt arbetsrum from 10.00-13.00.Torsdag,
fredag from 11.00 i musiksalen.
Vill ni bestämma tid med mig:
asa.ahlstrom@pub.malmo.se

Vi ses; Åsa

tisdag 8 januari 2013

Sista lektionen på "höstterminen" Onsdag den 9 Jan.

Hej igen alla fotografisk bild elever. Jag hoppas ni är utvilade inför nästa termin. Som ni vet så slutar höstterminen nu på fredag den 11 januari. Efter det så ska jag sätta omdöme på er.

I morgon onsdag den 9 januari så ska vi sätta in luciabilderna och de som inte gjort färdigt julkorten kan göra det. Har du missat någon bild eller uppgift se till att det blir gjort i morgon.Det är ett bra tillfälle att kolla att allt är Ok på USB minnet med bilder i rätt mappar osv.

Efter samtal med Rektorn så kom vi överens om att det var bäst för er och mig att vi har omprov på fredagens morgonlektion så slipper ni göra det på eftermiddagen då det är ont om klassrum och lärare som vaktar.
Ni som är klara med båda proven och har alla uppgifter klara har då sovmorgon på fredag.

Jag har skickat på mail de gamla provresultaten till de allra flesta och jag kollar de sista nu på förmiddagen så ni vet om ni behöver skriva om. Behöver ni skriva om eller skriva första gången "Bildsamhället" och "Ljuset" och tror att tiden på fredag blir för kort får du skriva "Ljuset" efter onsdagens lektion. På fredag kan vi hålla på till 09.40.
Det finns viss chans på torsdag också enl ÖK med mig.

Själv mår jag lite bättre ( dvs jag kan röra mig bättre och har mindre smärta) efter ett jullov i total stillhet och massor av mediciner. Vi får se hur lång tid det tar innan jag är återställd. Jag återkommer om det senare när jag vet mer. Jag uppskattar att ni varit så förstående under min svåraste tid.Tack.

Vi ses i morgon.
Åsa.